Dagens hundras

Är :
Flatcoated Retriver



Rasen kommer ursprungligen från storbrittanien, och avlades fram, för fågeljakten.
Den avlades fram i början på 1800-talet, från olika fågelhundraser, blandade med, den numera utdöda Saint johnhunden. Efter de båda världskrigen var rasen nästan utdöd, men har nu återhämtat sig.
Mankhöjd: 56-61 cm
Vikt: 25-36 kg
Motionsbehov: Medel
Pälsvård: 2 gånger i veckan
Färg: Svårt, brun
Personligen älskar jag den här hundrasen, jag och min familj har själva ägt en sådan, och de har en så grym personlighet!!! Helt underbara  är de. De lär sig väldigt fort, och tycker det är jättekul med olika sporter :) Alltså funkar den helt utmärkt som familjehund :)
Det som nästan är bäst med den, är kroppen, huvudet är som en cocker spaniels, men ett x-antal gånger större, och de har oftast, om man så klart sköter den, en väldigt blank och fin päls, en nackdel är dock att de fäller, men det får man tåla :)
Jag brukar jämföra den här rasen med björnar, skulle en sån komma springande mot mig på natten, skulle jag nog ta fötterna i händerna och springa de fortaste jag kan, för de är så stora och biffiga, men jag tror nog att de flesta är sjukt snälla, men det beror ju såklart också på uppfostran. Jag har i alla fall gjort väldigt bra erfarenheter med den här hundrasen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0